Kippen op bezoek

Op een dag kregen we er drie vriendjes bij! Tokkie, Sansa en Sterling, ook wel ‘de bruine’, ‘de grote witte’ en ‘de kleine witte’ genoemd, liepen vrolijk te kakkelen in ons klastuintje.
Jawel, er waren 3 kipjes op bezoek. 3 weken lang hebben ze ons gezelschap gehouden. Elke dag mochten 2 vriendjes hen eten geven en kijken of er eitjes waren. Iedereen (zowel de kippen als de kinderen) genoot hier duidelijk van!
Verder leerden we natuurlijk alles over kippen. Waar kippen slapen,
wat ze eten, hoe ze eruit zien, … noem maar op! Ondertussen kan je ons echte kippenkenners noemen! In de klas speelden we kippen-gezelschapsspelletjes, leerden cijfers herkennen, keken in boekjes, puzzelden en speelden er op los. We knutselden ook verschillende kippen.
Iedereen mocht kiezen tussen een kip op stok of een kippenmandje.

We vierden ook de verjaardag van Briek, Nette en Matteo. 3 x Hoera!

 

Tanden poetsen

Deze keer was het de tandenborstel die in de klas de hoofdrol speelde.

We luisterden naar het verhaal van Anna die haar tanden poetste en kleefden daarna de prentjes uit het verhaal in de juiste volgorde. De juf las het verhaal niet alleen voor, we keken ook naar het filmpje van Anna. Toen het ordenen bij iedereen vlot ging, was het voor echt. We ontdekten dat sommigen een kleine, anderen een grote en nog anderen zelfs een elektrische tandenborstel hadden.

Ondertussen konden we in onze klas in het winkeltje spelen. Daar werden tandenborstels, bekertjes en tandpasta verkocht. Sommigen waren het duidelijk gewoon om samen met mama en papa boodschappen te doen, want er kwamen leuke tafereeltjes tevoorschijn.
We knipten en kleefden tanden in een mond, oefenden op onze schrijfmotoriek door tandpatroontjes over te tekenen en maakten tanden met plasticine.
Er werd gepuzzeld, in boekjes gekeken en tanden geteld aan de hand van een dobbelsteen. Voor de gelegenheid werd er een computerhoekje ingericht waar we per 2 naar filmpjes over tanden poetsen konden kijken.

Nadat we in de eerste week geleerd hadden hoe we onze tanden moesten poetsen, keken we in de tweede week eens naar wat er gezond en ongezond is voor onze tanden. De juf had van alles meegebracht dat we in de kring bij de blije of bange tand moesten leggen. Daarna probeerden we het ook eens met prentjes. Dat ging al super goed!

Op het einde van de tweede week maakten we grote “mond-vol-tanden-portretten” door te tekenen met wasco’s en te schilderen met ecoline.
Tot slot verdiende iedereen nog een tandenpoetsdiploma!!

We vierden feest voor Jelle, want hij werd 5 jaar! Hoera!

 

En toen was het voor echt! We poetsten één voor één onze tanden in de klas.
Hier alvast een fotoreportage

 

Pyjamadagklasfoto

IMG 1287

Verkleden

In de aanloop naar de grote verkleeddag, werkten we een week rond verkleedkledij, maskers en al wat er bij komt kijken. We versierden maskers en prikten de oogjes uit, speelden een spelletje waarbij we gezichtjes aan elkaar konden puzzelen en verkleedden ons naar hartenlust in de poppenhoek!

We bekeken ook eens stap per stap hoe we ons nu eigenlijk verkleedden. Hoe zagen we er eerst uit? En hoe daarna? Nadat we dit eens in het echt gedaan hadden, was het aan ons om de prentjes in de juiste volgorde te ordenen. Voor de ene al gemakkelijker dan voor de andere.

De grote verkleeddag op vrijdag was één groot feest. We dansten op muziek in de klas, er werd geschminkt en mevrouw directeur maakte popcorn in elke klas!
In de namiddag hielden we met alle kleuters nog een grote modeshow!

 

Indianen

Twee weken geleden stond er plots een vreemde tent in onze klas. Ondertussen weten we dat dat geen gewone tent was, maar een tipi! En in zo’n tipi, daar wonen de indianen! Je raadt het al, we waanden ons twee weken lang in een indianendorp tussen de indianen.
We versierden een tipi vol mooie motiefjes en kleurden een indiaantje volgens een cijfercode. Aan een ander tafeltje konden we dan weer spelen met schaduwen. Voor elk indiaantje zat een schaduw verstopt. Aan ons om die te vinden!
Tijdens het boekenjufuurtje vertelde juf Marianne een spannend verhaal over een kleine indiaan. En daar hoorde ook een echte indianendans bij met een liedje in indianentaal.
Tussendoor keken we in de boekenhoek in allerlei boekjes over indianen en speelden we in de tipi. Verkleed als echte indiaan oefenden we met pijl en boog en speelden we op de tam-tam. Om ons nog beter te kunnen inleven, maakte iedereen een echte indianentooi.
We vierden de 5e verjaardag van Roos en sloten ons thema af met een lekkere pannenkoek naar aanleiding van lichtmis. Hmmm!!!

 

Sneeuwwitje

We kregen bezoek van Sneeuwwitje en de zeven dwergen. We luisterden naar het verhaal en keken naar de film. Het was een erg mooi verhaal (en soms zelfs een beetje spannend). Maar natuurlijk hebben we niet enkel film gekeken.
We kleefden van klein naar groot en maakten een échte toverspiegel.
We speelden met de popjes uit het sprookje aan het poppenhuis en de knuffels van de zeven dwergen hielden ons gezelschap in de boekenhoek.
In plaats van de winkel, stond er nu een poppenkast in de klas. De kleuters speelden poppenkast voor elkaar en voor de juf. Heel leuk was dat!
Aan de puzzeltafel werd hard gewerkt om alle Sneeuwwitjes en dwergen samen te puzzelen en in de bouwhoek werden dan weer hele grote kastelen gebouwd waar Sneeuwwitje en haar prins in kunnen wonen. We speelden ook een gezelschapsspelletje van Sneeuwwitje waar we een echte toverspiegel voor nodig hadden en aan een ander tafeltje gaven we de zeven dwergen kleertjes zoals we op opdrachtkaartjes konden zien.
Uit het sprookje wisten we dat dwergen in de diamantmijn werkten, dus nu was het aan ons om diamanten te zoeken. Niet met een hakbijl zoals de dwergen, maar wij oefenden met een pincet! Op het eind van deze twee sprookjesachtige weken leerden we nog woordjes in stukjes klappen en gingen we als echte tekenaars aan de slag om Sneeuwwitje of een dwergje op papier te krijgen.

Je leest het, het waren twee goed gevulde, maar heel leuke weken!

Eind december was het feest voor de verjaardag van Miel, Nola en de juf. Maar ondertussen vierden we al de verjaardag van onze eerste jarige in 2018! Alexander werd 5 jaar.

 

Sint & Piet

Twee weken geleden stond er plots een grote zwartepietenzak in onze klas. Deze zat vol spulletjes van Sinterklaas en Zwarte Piet. Heel leuk, want zo konden we ons verkleden in de poppenhoek. We leerden dat de hoed van Sinterklaas “een mijter” is en de muts van Zwarte Piet “een baret”.
Tussendoor konden we aan het huisje en de boot spelen met de kleine pietenpopjes, cadeautjes vullen met lego blokjes en in de boekjes kijken. Heel leuk!
We puzzelden het paard van Sinterklaas of een Zwarte Piet bij elkaar en sorteerden alle spulletjes van sint, piet en het paard op de juiste plaats.
We maakten ook kennis met Spiekpietje. Spiekpietje zat, zonder dat we het wisten, al een hele tijd verstopt in de klas. Zo kon hij goed kijken wie er al heel flink is en dus een kadootje van Sinterklaas verdiende.
Speciaal voor de verjaardag van Sinterklaas knutselden we iets voor op ons hoofd. We maakten allemaal een kleurrijke zwarte Pietenmuts en leerden een liedje voor Sinterklaas.
Omdat Sinterklaas voor zijn verjaardag natuurlijk ook wel een pakje mocht krijgen, bakten we in de klas nog lekkere speculaas koekjes. Als echte bakpieten gingen we aan de slag!
En toen was het zover. Sinterklaas kwam op bezoek in de klas! We zetten onze gemaakte hoed op ons hoofd en zongen ons liedje uit volle borst.
Omdat Sinterklaas enkel “flinke kapoenen” gezien had in onze gele klas, kreeg iedereen van zwarte piet een zakje vol lekkers en voor de hele klas had Sint nog twee spelletjes mee!
Tussendoor vierden we de verjaardag van Lander en Estelle.
Zij werden ondertussen ook al 4 jaar! Hoera!!

 

Herfst

De herfst is ondertussen volop bezig en dat hebben onze kleuters geweten!
We gingen in het bospark in Lokeren op ontdekking en zochten we vanalles bij elkaar. We zochten blaadjes en noten, keken naar het verschil tussen walnoten en eikels en leerden welke kastanjes we mogen opeten en welke niet. We ontdekten ook dat sommige noten een hoedje op hebben en anderen dan weer groeien in een stekelig huisje, dat we een bolster noemen. In de klas mochten sommige vriendjes helemaal alleen herfstblaadjes stempelen met kurken en anderen kleefden dan weer een bos vol herfstkleuren.
We maakten herfstpuzzels, maakten met noten figuren na, kleurden nog een mooie prent van Nellie en Cézar die we daarna weer samen puzzelden. We maakten ook kennis met de mormeltjes. Dat zijn kleine mannetjes waarmee we regelmatig spelletjes zullen spelen. Deze helpen ons om beter te leren tellen en inzicht te krijgen in hoeveelheids- begrippen. De kleuters vonden het alvast heel fijn!

Een andere dag kregen we bezoek van Jonnie De Spin. Jonnie had geen vriendjes want iedereen was bang van hem. Omdat Jonnie eigenlijk een super lieve, maar erg eenzame spin was, besloten we om allemaal vriendjes met hem te worden. We knipten en kleefden Jonnie en maakten zo allemaal mooie portretjes. Op die manier werd Jonnie dan wel weer erg blij. We speelden ook nog een spinnenmemorie.

Tussendoor zongen we nog herfstliedjes, keken we in boekjes in de boekenhoek en dat terwijl het buiten volop herfstweer was. Erg fijn en gezellig was dat allemaal!

We vierden de afgelopen weken ook de verjaardag van Margot en Briek. Alweer twee vriendjes die 4 jaar werden. Hoera!!

 

Groenten en fruit

Ons gezonde thema startte met allerlei appeltjes. Rode, gele, groene, kleine, grote, zure, zoete,… we keken, proefden en voelden er op los.
De juf at ook samen met onze vriendjes stapje per stapje een appel op. Eerst 1 hap, dan twee en zo verder tot we helemaal aan het klokhuis waren.
Terwijl het ene groepje prentjes over ‘ik eet een appel’ in de juiste volgorde kleefden, maakten de anderen een werkje waarbij je appeltjes in de boom in de juiste kleur moest kleuren. Niet gemakkelijk, maar iedereen deed flink zijn best!
We speelden ook een gezelschapsspel: appeltjes plukken. Iedereen mocht om de beurt draaien aan een rad en dan het juiste aantal appeltjes plukken uit de boom. Wie het eerst z’n mandje vol had, was gewonnen! We keken in fruit)boekjes en maakten allerlei puzzels.
Sommige kindjes zochten rijmwoordjes op fruit en anderen mochten zelfstandig aan de slag met waterverf om een appelboom te schilderen. Voor de eerste keer ging ook het winkeltje in onze klas open. Als echte groenten- en fruit kramers werd er druk verkocht!

Op een dag was er een groot probleem in de groentetuin. Wortel ontdekte dat een stoute kabouter alle haren en wortels van de groenten af knipte omdat hij zich verveelde. En dat mag natuurlijk niet! Aan de verteltafel konden er kleuters spelen met alle popjes uit het verhaal. Het werd duidelijk dat sommigen zich wel heel goed kunnen inleven! Omdat de kabouter zich ook in de fruitmand had uitgeleefd, hadden onze kleuters de opdracht al die fruitjes terug aan elkaar te kleven.

Op 26 oktober was het niet enkel feest voor oma en opa, maar ook voor Mila! Want zij werd die dag 4 jaar.

Tussen al de groenten en fruit door oefenden we ook nog flink voor ons grootouderfeest. Hopelijk heeft iedereen er van genoten!

 

Anna wil een huisdier

Naar aanleiding van dierendag leerden we over allerlei huisdieren. De juf las een boekje voor over Anna die graag een huisdiertje wou. Anna ging op bezoek bij een vogel, een poes, een hond, een konijn, een vis en een hamster. En toen de poes van haar tante kleintjes had, kreeg ze er eentje cadeau!
We leerden dat je niet aan diertjes hun staart mag trekken, dat poezen en honden kunnen krabben en bijten en welke geluiden dieren allemaal maken.
We zongen ook een gek liedje, over onze armen en benen die pootjes werden. Misschien hebben onze vriendjes het thuis al eens gezongen?
Verder puzzelden we nog vissen bij elkaar en ‘bekleefden’ we een goudvis door papiertjes te scheuren en te kleven. Dit laatste deden onze vriendjes al helemaal zelfstandig.
Omdat onze vis natuurlijk in water moet zwemmen, maakten we water door met verf op noppenfolie te experimenteren. Heel leuk, maar een kliederboeltje achteraf 😉.
We telden ook nog poezen en honden om nadien evenveel baasjes erbij te kleven. Niet zo gemakkelijk, maar oefening baart kunst! En terwijl sommigen naarstig telden, mochten anderen diertjes kleuren volgens legende.
In de bouwhoek werden huisjes voor de diertjes gebouwd, in de boekenhoek konden we de dieren bij het juiste huisje sorteren en aan tafel speelden we met kleine fantasiedieren.
Jullie horen het al, we verveelden ons zeker niet!
Op woensdag 4 oktober was er dan onze heuse dierententoonstelling. Er kwamen allerlei verschillende baasjes met hun dieren langs. Zo waren er verschillende honden en konijnen, een kip, een hamster en een poes . Dankjewel nogmaals om met de diertjes tot bij ons te komen, we hebben er heel hard van genoten!

 

Feest in de klas

In ons thema “Feest” kregen we bezoek van Kikker.
Kikker had een grote doos mee met daarin allerlei feestspulletjes. Slingers, feesthoedjes, vlagjes, ballonnen,… alles zat erin! We mochten van Kikker alles gebruiken om onze klas te versieren, en zo gezegd, zo gedaan! We toverden onze gele klas om tot een echte feestklas.
Om onze klas nog verder te versieren, knipten we vlagjes die we aan een vlaggenlijn kleefden. En dat al helemaal zonder hulp van de juf! Omdat we natuurlijk komend jaar nog meer feest gaan vieren maakten we een verjaardags-kalender. Door te stempelen met ballonnen maakten we onze eigen ballon en zo weten we wanneer elk vriendje jarig is.
Ondertussen hangt onze verjaardagskalender al te pronken in de klas!
We vierden ook al echt feest in de klas, want Sander was jarig! Het werd een reuzeleuk feest.

Verder maakten we nog werkjes waarbij we moesten tellen op de dobbelsteen om het juiste cadeautje te kleuren en kleefden we ballonnetjes van dun naar dik.
Om dit laatste te oefenen gebruikten we echte ballonnen. En telkens we er eentje opbliezen zongen we een gek liedje.
We konden ook nog in de boekenhoek in feestboekjes kijken, in de poppenhoek met de taartjes en feesthoeden spelen, en met plasticine kaarsjes op de taart boetseren.
Op het einde maakten we voor iedereen nog een leuk feesthoedje!  

                                 
                                                     

Naar school

De eerste week van ons nieuwe schooljaar zit er al op! We hebben de voorbije dagen al veel gespeeld in onze klas, maar natuurlijk hebben we ook al een beetje gewerkt. We versierden een boekentas door papiertjes te scheuren en te kleven. We sorteerden spulletjes in en uit onzen boekentas. Er waren ook grote prenten over kinderen in de klas waar we dan kleine details in moesten zoeken. Niet gemakkelijk, maar het lukte al goed!

Op maandag bracht de juf een zware zak vol stenen mee naar de klas. Na deze goed bekeken en betast te hebben besloten we dat de steentjes wat versierd moesten worden en daarom schilderden we er op los. Nadat alle stenen droog waren legden we ze in een mandje en beloofden we er een STEENgoed schooljaar van te maken. Omdat al onze vriendjes in de klas mogen schitteren strooiden we als laatste nog glittertjes over onze steentjes.
Nu kan het schooljaar niet meer stuk!

Verder verkenden we alle speelhoeken in de klas, luisterden we naar leuke verhaaltjes die de juf vertelde en kregen we een vast plaatsje in de kring.
Ondertussen weten alle vriendjes uit onze klas ook al waar ze moeten staan in de rij, waar hun kapstok is en hoe ze moeten opruimen.

Het was alvast een erg leuke start!

 

K2

© 2017 Vrije Basisschool Elversele.