Défilé de mode

Bienvenue au défilé de mode de notre classe!

 

Kwartiermakers

Lezen is leuk, lezen is fijn, kon het maar heel de dag lang kwartiermakers zijn!

 

De Schaal van M: Media-5-er: the making of...

L5 werd deze week almaar mediawijzer en wijzer... We testten onze kennis via de ketnet-actie De schaal van M.
We deden ook mee met de weekchallenge: een inzending op poten zetten rond cyberpesten.
 
We gingen aan de slag met het social medium TikTok. We deelden ons op in 2 teams: de songwriters en de dance crew. Daarmee zat de brainstorm van maandag er op.
 
Op dinsdag werd het dan tijd om de handen uit de mouwen te steken: we snuffelden op de website vgtleren.be naar gebaartjes uit de Vlaamse gebarentaal die we zouden kunnen gebruiken in ons nummer. Tekst- en dansploeg werden door elkaar gemixt zodat we alles op elkaar konden afstemmen. Daarbij gingen we op zoek naar mogelijke rijmwoorden op de site mijnwoordenboek.nl/rijmwoordenboek.
 
Op woensdag ging de tekstploeg aan de slag om ons opzoekingswerk om te zetten in een passende tekst voor ons lied. Welk lied? De kogel was daarbij snel door de kerk: Bad guy van Billie Eilish. 
In tussentijd keek de dansploeg naar een filpmje op schooltv over cyberpesten. We ontdekten dat we op youtube negatieve commentaren kunnen vermijden door de woorden te blokkeren in onze community-instellingen (wedden dat vele ouders dat ook niet wisten?!). Daarna maakten we slogans als achtergrond voor onze TikTok video.
 
Op donderdag draaiden we de rollen om en ging de dansploeg aan de slag met de tekst van de songwriters.  Intussen kon de tekstploeg het shool-tv fragment bekijken en maakten ze smiley's om in onze video te gebruiken.
 
Vrijdag: D-day! We zetten maskers op om onze privacy te garanderen, schraapten onze keeltjes en strectchten onze beentjes voor de opname van de TikTok video. Wat vinden jullie van ons resultaat?
 
Het was een zeer leerrijke, en creatieve week. Sammy Samen mag tevreden zijn voor wat onze 5de klassers (teamnaam: Media-5-er) deze week heeft gerealiseerd. En wie weet... vallen we wel in de prijzen???
 
 
 
 

Belevingsonderzoek op de begraafplaats

L5 nam deel aan een belevingsonderzoek op de begraafplaats van Elversele. Eerst leerden we de betekenis kennen van enkele typische symbolen die we terugvinden op het kerkhof en de begraafplaats (want dat is niet hetzelfde, zo leerden we!) en ontdekten we de herkomst van de uitdrukking 'stinkend rijk zijn'. Daarna maakten we een moodboard rond 'waar kinderen nood aan hebben om te kunnen nadenken, praten en rouwen op de begraafplaats'. Met een schat aan ideeën stuurden we onze gidsen terug naar de jeugddienst van Temse. Schrik dus niet als je binnenkort een heuse boomhut of postbus voor hemelpost op de begraafplaats ziet staan!

 

Franse media

Media is in the air, everywhere I look around!
We programmeerden onze bluebot naar het juiste Franse antwoord, speelden Franse spelletjes op de computer en gingen old school ook in onze Franse werkboek aan de slag. De Franse les werd er alleen maar (nòg) leuker door!

 

Willem Tell achterna...

We bleven nog even in de middeleeuwen en maakten onze eigen kruisboog, Willem Tell achterna. En of ze goed kunnen schieten: met de juf als doel, schoten ze allemaal hun pijltje in mijn hart! Nu moet enkel de juf nog leren mikken...

 

Aliens bij de oermensen

Help!  Een stam oermensen werd ontvoerd door aliens en werd in een totaal nieuw gebied gedropt. Bovendien hadden ze last van geheugenverlies... Met moderne middelen (tablet en padlet) probeerden we hun samenleving te reconstrueren.

Ik stel mezelf muzisch voor

L5 trad op de eerste schooldag al in de voetsporen van Betty Beeld en werkt aan een muzische voorstelling van zichzelf. Heb je het resultaat gezien tijdens de klasvergadering?

 

DSCN3784

 
© 2019 Vrije Basisschool Elversele.