Beste ouder

 

 

Graag nemen we u mee op sleeptouw en laten we u kennis maken met de “AXENROOS”

 

 

Sociale vaardigheden evalueren

“Bart is een asociale jongen volgens zijn leraar, Geertrui is zeer moeilijk en Willem heeft geen problemen op sociaal vlak.” Wat bedoelt een leraar die ons dat vertelt?   Het is vaak gemakkelijker om te spreken over reken- en taalprestaties dan over het sociale, tenzij die leerling echt opvalt door sociaal probleemgedrag. Een rapport invullen met de cijfers op de 'leer'-vakken is meestal eenvoudiger dan iets schrijven over sociale vaardigheden.

Op school hanteren wij de axenroos als methodiek sociale vaardigheden. Het dient tot hulp bij het observeren, het aanleren en het evalueren ervan.

 

                                                                                   

Wat is de axenroos precies ?

De axenroos is ontstaan uit de gedrevenheid van de Belg Ferdinand Cuvelier, researchmedewerker, Dokter – psychiater en  initiatiefnemer in 1978 van de Relatie-Studio. Hij zocht naar methoden en attitudes die het relationele leven van een mens kunnen uitzuiveren en verdiepen.

Om het relationele leven (met jezelf, met dingen, met anderen) duidelijk in woorden en beelden te kunnen weergeven en te ordenen, ontwikkelde hij de axenroos, een manier om inzicht te krijgen in tussenmenselijke relaties.

In die roos is niet alleen de plaats belangrijk, maar vooral de onderlinge relaties: zo kan je bv. maar leiding geven als er iemand is om het leiderschap te aanvaarden.  Alle gedragingen worden gesymboliseerd door dieren. Een goed functionerende mens slaagt er in om in elke situatie vanuit de juist ax ( = het juiste dier ) te handelen. Bij een gezond handelen zal je dus zo van de ene ax naar de andere kunnen overstappen.

Je kan elk dier op een fijne positieve (goedgemutste) manier zijn, maar ook op een verkeerde, negatieve (slechtgemutste) manier. Via de dierensymbolen leren de kinderen gemakkelijker nadenken over hun eigen en andermans gedrag. Ze leren open staan voor elkaar en leren elkaar beter begrijpen.  

In de  eerste kleuterklas maakt men kennis met het duo: bever en de poes. In de tweede kleuterklas leren we de duo’s leeuw en kameel en pauw en wasbeer kennen. Deze drie duo’s staan in relatie tot elkaar: de ene geeft, de andere neemt. Vanaf de derde kleuterklas leert men alle dieren kennen, ook degene die in afzondering zijn: uil en schildpad. Havik en steenbok leert men kennen als “ goedgemutste dieren” uit de conflictzone.

 

 

Sociale vaardigheden op school

Op school gaan kinderen op verschillende manieren met elkaar om.  Ze spelen, babbelen  en vechten. Ze zoeken contact, ze trekken zich terug en ze werken samen. Ze gaan spontaan met elkaar om, zonder hier echt bij na te denken . Ze gebruiken hun manieren van doen als hun eigen moedertaal. Dat doen ze omdat ze onderdeel van de wereld zijn. Ze ontdekken een wereld van tussenmenselijke relaties. Sommigen lukt dat gemakkelijk en anderen dreigen uit de boot te vallen. Er zijn angsten, teleurstellingen, er is paniek of  eenzaamheid. Maar er is ook blijheid, kameraadschap, vriendelijkheid en spontaniteit. Een hele gamma van relatiewijzen wordt door hen spelenderwijs ontdekt en onbewust ingeoefend en vormt een onderdeel van de sociaal emotionele ontwikkeling.

© 2017 Vrije Basisschool Elversele.